Orsókarbantartásról dióhéjban

2018.02.05

Lerágott csont, de még sem. Itt a tél, a pecások többsége szögre akasztja a botokat s most érkezik el az ideje a rendes évi karbantartásoknak. Különösen fontos ez orsóink esetében, ha azt szeretnénk, hogy sokáig hű társaink maradjanak. Egy kis technikai érzékkel ezt bárki könnyűszerrel elvégezheti. De itt jegyezném meg, hogy aki saját maga belevág az ne a legdrágább és legbonyolultabb orsójával kezdje, mert annak költséges történet lehet a vége. 

Mire érdemes odafigyelni? Ha szétszedjük az orsót az alkatrészeket rendszerezve helyezzük el megkönnyítve magunknak az összeszerelést. 

Szétszedés után az alkatrészeket gondosan és alaposan tisztítsuk meg, hogy ne maradjon rajtuk szennyeződés vagy anyagszemcse. A meghajtás kenésére jó minőségű, lágyabb zsírt használjunk. A legjobbak a kimondottan erre a célra szolgáló orsó zsírok. Ezek megfelelő kenést biztosítanak emellett nem akadályozzák az orsó egyenletes, sima futását. 

A rotorban található rugókat szintén finoman zsírozzuk meg. 

A zsinórvezető görgő esetében viszont ne alkalmazzunk zsírt, mert megköti a szennyeződéseket.  

Itt használjunk jó minőségű műszerolajat. Elég egyetlen csepp is, hogy hosszú ideig megfelelő kenést biztosítson. Amennyiben a tányérkerék oldalán műanyag perselyt találunk érdemes csapágyra cserélni. Ezzel nem csak a futásteljesítményen, de az élettartamon is jócskán növelünk. 

Ha mindezt elvégezzük biztosak lehetünk abban hogy szeretett orsónk nem hagy minket cserben a következő szezonban sem. 

 Ne várjuk meg, hogy szeretett orsónk így nézzen ki, mert sok esetben ilyenkor már nem tudja a jó isten se megmenteni. Mindenkinek jó karbantartást kívánok! 

Boncz Kálmán írása.